Inom programmet reSTART för företagande, som fokuserar på att stödja små och medelstora företagare, har vi fått möjligheten genom en intervju där du kan läsa allt om våra början, filosofi, transformation och framför allt drömmar och mål för framtiden. Vi önskar trevlig läsning! :)
Du kan läsa den ursprungliga artikeln här. #restartföretagande
GoodWays är ett tjeckiskt företag som drömmer om en framtid inriktad på en hälsosam livsstil utan onödigt avfall. Genom att använda glas och bambuträ letar och skapar de designalternativ till engångs plastprodukter och hjälper därmed sina kunder att leva lite mer miljövänligt varje dag.
Under karantänperioden använde företaget tiden till att skapa ett nytt koncept, förändra varumärket och förbereda nya återanvändbara och hållbara produkter. Jag frågade Tereza Svobodová, som utgör teamets ekologiska hjärta, om vad vi kan förvänta oss av GoodWays i framtiden och hur coronaviruskrisen påverkar miljön.
- Ers första produkt är en återanvändbar vattenflaska. Hade ni några andra alternativ, eller var det ett klart första val?
Vår första produkt, som än idag förblir den mest populära och eftertraktade, är den dubbla glasflaskan GoodGlass Thermo – en dubbelväggig flaska av borosilikatglas med bred öppning och ett tvådelat sil för te, örter eller kaffe. Tack vare sin mångsidiga användning var denna design ett självklart val för oss. Vi tror att det inte behövs några kompromisser mellan praktisk användning och vacker design.
- Varför just glas? Vilka egenskaper var avgörande för er när ni valde material?
Vi på GoodWays tror att när det kommer till drickeflaskor är glas det renaste sättet, både för oss och för vår planet. Det lämnar inga lukter eller smaker som plast och är lätt att underhålla. Vi använder speciellt borosilikatglas för våra flaskor, vilket är mer hållbart än vanligt glas och klarar av kokande vatten. Och när du dessutom förbereder en god infusion av frukt eller örter i flaskan, kan du njuta av att titta inuti den medan du dricker och på så sätt motivera dig själv att följa en bra vätskeintag.
- Vad fick er egentligen att starta GoodWays?
Vid tidpunkten för grundandet av GoodWays (dåvarande GoodGlass) talades det inte så mycket om en hållbar livsstil och behovet av att ersätta engångsplastprodukter med återanvändbara som nu. Vi har beslutat att förändra detta, bidra med vårt och minska världens beroende av plastflaskor och andra engångsprodukter. GoodGlass är en vacker designflaska som alla vill ha med sig, och på så sätt beter man sig mer hållbart genom att inte köpa onödiga plastflaskor med vatten eller plastmuggar med läsk. Det finns inget enklare än att be om en drink i sin egen flaska! Samtidigt som vi erbjuder våra produkter försöker vi också sprida tanken om återanvändbarhet och avfallsfrihet. Därför introducerar vi nu ytterligare produkter som ersätter engångsplastprodukter för att motivera till att leva ett liv med mindre avfall. Nu har vi till exempel GoodStraw bambusstrå i vårt sortiment och vi planerar fler och fler produkter.
- I vilken utsträckning påverkar coronaviruskrisen beteendet hos era kunder? Känner ni just nu att det återgår till det normala?
Under krisen var det, precis som för många andra mindre företag, inte enkelt. Vi har noterat en betydande minskning av beställningar, både från kunder och affärspartner. I den första vågen visste ingen hur hela situationen skulle utvecklas, och därför sysslade människor förståeligt nog främst med att tillfredsställa grundläggande behov och hjälpa andra. Vi har också försökt hjälpa till där det behövdes. Samtidigt har vi använt denna tid till att förbereda ett nytt företagskoncept och skapa en ny e-butik. Efter ett tag började folk inse krisens påverkan på mindre företag och började därför stödja oss med sina beställningar, vilket vi fortfarande är mycket tacksamma för. Redan i början av maj börjar vi känna av en ökad efterfrågan och nu måste vi säga att vi redan är "över vattnet".
- Ni använde karantänperioden till att förbereda ett nytt koncept och nya produkter. Vad kan vi se fram emot från er under de kommande månaderna?
Den största förändringen vi genomgår just nu är företagsnamnet som ändras från GoodGlass till GoodWays. I början grundade vi företaget GoodGlass med en enda produkt. Vi introducerar gradvis nya produkter och vårt nya namn beskriver oss nu mycket bättre. Vi försöker nämligen erbjuda de bra sätten eller vägarna till en hållbar livsstil. Under de kommande månaderna kan ni se fram emot lanseringen av nya produkter som kommer att ersätta fler engångsplastprodukter. Allt går långsammare än vi trodde, eftersom vi testar det noggrant och vi vill inte lansera något som vi inte är hundra procent nöjda med. Vi kan dock avslöja att vi nu intensivt arbetar med en rad skräddarsydda produkter tillsammans med företaget Vigvam design i Plzeň, som redan nu syr våra nya förpackningar för GoodGlass, som bokstavligen har överträffat våra förväntningar.
- Huvudintresset för ditt företag är en miljövänlig strategi och hållbarhet. Vad tror ni att coronaviruset kommer att påverka i detta avseende?
Coronavirusets påverkan på ekologin är ett komplext ämne. Under krisen delade vi en artikel på vår blogg "Hur koronaviruset är kopplat till ekologi?". Vi beskriver hur både den negativa och positiva påverkan av coronaviruskrisen på ekologin, men också tips om hur man kan fortsätta att leva hållbart under krisen och efter den. Kort sagt, vid första anblicken kan det verka som att coronaviruskrisen har en positiv inverkan på ekologin, eftersom koldioxidutsläppen globalt har minskat, den tillfälligt lägre konsumtionen har orsakat en minskad efterfrågan, och därmed även produktionen. Å andra sidan har dock miljöfrågan försvunnit både från medierna och från statliga och internationella insatser, regeringar fokuserar nu på att mildra effekterna av den ekonomiska krisen och klimatkrisen har hamnat i bakgrunden. Ett annat problem är den ökade mängden engångsavfall, oavsett om det handlar om medicinska hjälpmedel, plastförpackningar som har återvänt till hyllorna i stormarknaderna som en del av hygienåtgärderna, eller engångsmuggar och lådor från restauranger. Är det då en fråga om vi lär oss av detta och lär oss att leva med lite, eller om vi återvänder till en konsumtionslivsstil.
- Vad skulle ni vilja uppnå med GoodWays? Har du någon "vild dröm"?
Vi skulle vilja att GoodWays fortsätter att växa, precis som hittills, och att fler människor får kännedom om oss, så att vi kan sprida vår idé om hållbarhet vidare. Vi skulle vilja erbjuda återanvändbara alternativ till de flesta engångsprodukter så att de gradvis kan försvinna helt från våra liv. Nu är vi fortfarande ett litet företag, men vår dröm är att vi ska kunna stötta fler meningsfulla projekt. Till exempel de som försöker naturligt återföra vatten till vår landskap och därmed förhindra att det torkar ut.
- Har ni några tips på hur man kan bete sig lite mer ekologiskt i det dagliga livet?
Det är viktigt att komma ihåg att ingen är perfekt och att det inte är möjligt att över en natt bli en person som inte producerar något avfall och vars ekologiska fotavtryck är minimalt. Det är viktigt att införa de enskilda stegen gradvis och beständigt. Eftersom varje steg räknas. Börja gradvis med steg som är realistiska och lätta att följa dagligen. Jag tror att många av oss nu bär med sig sin egen inköpsväska till affären och påsar för frukt, grönsaker och bröd. Återanvändbar personlig vattenflaska är också en grundläggande produkt. Av egen erfarenhet vet jag att om jag har med mig mina drickstrå eller bestick, så är det mycket enklare för mig att avstå från engångsprodukter. Det är viktigt att agera medvetet och avvisa onödigt avfall. Och framför allt, stressa inte över det.
Med kärlek,
Terka, Johan & GoodWays team