Affärsvillkor

GoodGlass s.r.o

Identifikationsnummer: 06517331

Adress: Anenská 58/26, Brno, Postnummer 602 00

För försäljning av varor via den onlinebutik som finns på internetadressen www.mygoodways.com

1 INLEDANDE BESTÄMMELSER

Dessa allmänna villkor (hädanefter kallade "allmänna villkor") för GoodGlass s.r.o., med adress Anenská 58/26, Brno, Postnummer 602 00, identifikationsnummer: 06517331, registrerat i handelsregistret vid Tingsrätten i Brno, avdelning C, post 102544. (hädanefter kallad "säljaren") reglerar i enlighet med bestämmelsen § 1751 stycke 1 i lag nr. 89/2012 Sb., civilkod (hädanefter kallad "civilkod") de ömsesidiga rättigheterna och skyldigheterna för avtalsparterna som uppstår i samband med eller på grund av köpeavtalet (hädanefter kallat "köpeavtal") som ingås mellan säljaren och en annan fysisk person (hädanefter kallad "köparen") via säljarens internetbutik. Internetbutiken drivs av säljaren på webbsidan som finns på internetadressen www.mygoodways.com (hädanefter kallad "webbsidan"), genom gränssnittet på webbsidan (hädanefter kallat "webbshopens gränssnitt").

1.2. Affärsvillkoren gäller inte i fall där personen som avser att köpa varor från säljaren är en juridisk person eller en person som handlar vid beställning av varor inom ramen för sin affärsverksamhet eller inom ramen för sin självständiga yrkesutövning.

1.3 Avvikande bestämmelser från affärsvillkoren kan avtalas i köpekontraktet. Avvikande överenskommelser i köpekontraktet har företräde framför bestämmelserna i affärsvillkoren.

1.4 Bestämmelserna i affärsvillkoren är en integrerad del av köpekontraktet. Köpekontraktet och affärsvillkoren är upprättade på tjeckiska. Köpekontraktet kan ingås på tjeckiska.

1.5 Texten i affärsvillkoren kan säljaren ändra eller komplettera. Detta bestämmelse påverkar inte rättigheter och skyldigheter som uppstår under giltighetstiden för den tidigare versionen av affärsvillkoren.

2. INGÅENDE AV KÖPEKONTRAKT

2.1. All presentation av varor som finns på webbgränssnittet för butiken är av informativ karaktär och säljaren är inte skyldig att ingå köpekontrakt avseende dessa varor. Bestämmelsen § 1732 stycke. 2 i den civila lagen tillämpas inte.

2.2 Webbgränssnittet för butiken innehåller information om varor, inklusive angivande av priser för varje vara. Priserna för varorna anges inklusive mervärdesskatt och alla relaterade avgifter. Priserna för varorna förblir giltiga så länge de visas i webbgränssnittet för butiken. Detta bestämmelse begränsar inte säljarens möjlighet att ingå ett köpeavtal under individuellt överenskomna villkor.

2.3 Webbgränssnittet för butiken innehåller också information om kostnaderna för förpackning och leverans av varor.

2.4 För att beställa varor fyller köparen i beställningsformuläret i webbgränssnittet för butiken. Beställningsformuläret innehåller särskilt information om:

  • 2.4.1 de beställda varorna (de beställda varorna "lägger" köparen i den elektroniska varukorgen i webbgränssnittet för butiken),
  • 2.4.2 betalningsmetod för varans köpeskilling, uppgifter om önskad leveransmetod för den beställda varan och
  • 2.4.3 information om kostnader kopplade till leveransen av varan (hädanefter gemensamt kallad "beställning").

2.5 Innan beställningen skickas till säljaren ges köparen möjlighet att kontrollera och ändra de uppgifter som köparen har angett i beställningen, även med avseende på köparens möjlighet att upptäcka och rätta till fel som uppstått vid inmatning av data i beställningen. Beställningen skickas av köparen till säljaren genom att klicka på knappen "KÖP, FÖRBESTÄLLA/BUY/PREORDER". De uppgifter som anges i beställningen anses av säljaren vara korrekta. Säljaren bekräftar omedelbart efter mottagandet av beställningen detta mottagande till köparen via e-post, till den e-postadress som köparen angivit i beställningen (hädanefter kallad "köparens e-postadress").

2.6 Säljaren har alltid rätt att, beroende på beställningens karaktär (mängd av varor, köpesumma, förväntade fraktkostnader), begära köparen om en ytterligare bekräftelse av beställningen (till exempel skriftligt eller per telefon).

2.7 Det avtalsförhållande som uppstår mellan säljaren och köparen bildas genom att bekräftelsen av beställningen (acceptans) skickas av säljaren till köparen via e-post, till köparens e-postadress.

2.8 Köparen samtycker till användning av kommunikationsmedel på distans vid ingåendet av köpeavtalet. Kostnader som uppstår för köparen vid användning av kommunikationsmedel på distans i samband med ingåendet av köpeavtalet (kostnader för internetanslutning, kostnader för telefonsamtal) betalas av köparen själv, och dessa kostnader skiljer sig inte från grundavgiften.

3. Varans pris och betalningsvillkor

3.1 Köparen kan betala varans pris och eventuella kostnader för leverans enligt köpeavtalet till säljaren med hjälp av de kontantlösa betalningsmetoderna i e-handeln (säljarens konto är 2801327950 / 2010 CZK: 2801327950 / 2010 (IBAN:CZ8820100000002801327950 BIC/SWIFT: FIOBCZPPXXX) som hålls av Fio a.s. (hädanefter kallat "säljarens konto").

3.2 Tillsammans med köpeskillingen är köparen skyldig att betala säljaren även kostnaderna för förpackning och leverans av varan i överenskommen omfattning. Om inget annat anges, förstås köpeskillingen även som kostnaderna för leverans av varan.

3.3 Säljaren kräver ingen förskottsbetalning eller annan liknande betalning från köparen. Detta påverkar inte bestämmelsen i artikel. 3.6 i de allmänna villkoren angående skyldigheten att betala köpeskillingen för varan i förskott.

3.4 Vid kontantlös betalning förfaller köpeskillingen till betalning inom tre dagar från ingåendet av köpeavtalet.

3.5 Vid kontantlös betalning anses köparens skyldighet att betala köpeskillingen vara uppfylld vid tidpunkten för att det aktuella beloppet krediteras på säljarens konto.

3.6 Eventuella rabatter på varans pris som ges av säljaren till köparen kan inte kombineras med varandra.

3.7 Om det är vanligt i affärstransaktioner eller om det föreskrivs av allmänt bindande lagar, ska säljaren utfärda en skattedokument – faktura – till köparen för betalningar som görs baserat på köpeavtalet. Säljaren är momsregistrerad.

3.8 Enligt lagen om registrering av försäljning är säljaren skyldig att utfärda ett kvitto till köparen. Samtidigt är säljaren skyldig att registrera den mottagna försäljningen hos skattemyndigheten online; vid tekniska avbrott senast inom 48 timmar.

4 ÅNGERRÄTT

4.1 Köparen erkänner att enligt bestämmelserna i § 1837 i civillagen kan köpeavtalet om leverans av varor som har anpassats efter köparens önskemål eller för hans person, samt köpeavtalet om leverans av varor i förseglad förpackning, som konsumenten har tagit ur förpackningen och av hygieniska skäl inte kan returneras, inte ångras.

4.2 Om det inte handlar om ett fall som anges i punkt 4.1 i de allmänna villkoren eller om något annat fall där ångerrätt inte kan utövas, har köparen enligt bestämmelserna i § 1829 stycke 1 i civillagen rätt att ångra köpeavtalet inom fjorton (14) dagar från mottagandet av varan, och om köpeavtalet avser flera typer av varor eller leverans av flera delar, börjar denna tidsfrist från dagen för mottagandet av den sista leveransen av varor. 4.1 i affärsvillkoren eller något annat fall där det inte är möjligt att frånträda köpeavtalet, har köparen i enlighet med bestämmelsen i § 1829 stycke 1 i civillagen rätt att frånträda köpeavtalet inom fjorton (14) dagar från mottagandet av varan. Om köpeavtalet gäller flera typer av varor eller leverans av flera delar, börjar denna period löpa från den dag då den sista leveransen av varan mottogs. Återkallelse av köpeavtalet måste skickas till säljaren inom den tidsram som anges i föregående mening. Återkallelse av köpeavtalet kan köparen skicka bland annat till säljarens affärsadress eller till säljarens e-postadress info@goodglass.cz.

4.3 Vid återkallelse av köpeavtalet enligt punkt. 4.2 i de allmänna villkoren annulleras köpeavtalet från början. Varan måste returneras till säljaren inom fjorton (14) dagar från återkallelsen av avtalet till säljaren. Om köparen återkallar köpeavtalet, bär köparen kostnaderna för att returnera varan till säljaren, även om varan inte kan returneras på vanligt postalt sätt på grund av sin natur.

4.4 Vid återkallelse av avtalet enligt punkt. 4.2 i de allmänna villkoren ska säljaren återbetala de medel som mottagits från köparen inom fjorton (14) dagar från återkallelsen av köpeavtalet till köparen, på samma sätt som säljaren tog emot dem från köparen. Säljaren har också rätt att återbetala det som tillhandahållits av köparen redan vid återlämnandet av varan av köparen eller på annat sätt, om köparen samtycker till detta och inga ytterligare kostnader uppstår för köparen. Om köparen återkallar köpeavtalet är säljaren inte skyldig att återbetala de mottagna medlen till köparen innan köparen returnerar varan eller bevisar att varan har skickats till säljaren.

4.5 Säljaren har rätt att ensidigt kvitta mot köparens krav på återbetalning av köpeskillingen för skador som uppstått på varan.

4.6 Fram till dess att varan har tagits emot av köparen har säljaren rätt att när som helst avbryta köpeavtalet. I sådana fall kommer säljaren att återbetala köpeskillingen till köparen utan onödigt dröjsmål, och detta utan kontanter till det konto som köparen angett.

4.7 Om en gåva ges till köparen tillsammans med varan, är gåvoavtalet mellan säljaren och köparen ingånget med en suspensiv villkor, att om köparen avbryter köpeavtalet, förlorar gåvoavtalet sin verkan avseende den gåvan och köparen är skyldig att returnera den givna gåvan tillsammans med varan till säljaren.

5 TRANSPORT OCH LEVERANS AV VAROR

5.1 Om transportmetoden avtalas på grundval av en särskild begäran från köparen, bär köparen risken och eventuella extra kostnader kopplade till denna transportmetod.

5.2 Om säljaren enligt köpeavtalet är skyldig att leverera varan till en plats angiven av köparen i beställningen, är köparen skyldig att ta emot varan vid leveransen.

5.3 Om det av skäl som beror på köparen är nödvändigt att leverera varan upprepade gånger eller på annat sätt än vad som angavs i beställningen, är köparen skyldig att betala kostnaderna för den upprepade leveransen av varan, respektive kostnaderna för en annan leveransmetod.

5.4 Vid mottagandet av varan från transportören är köparen skyldig att kontrollera att varans förpackningar är intakta och om det finns några brister, omedelbart rapportera detta till transportören. Om det upptäcks att förpackningen har brutits på ett sätt som tyder på obehörig åtkomst till försändelsen, behöver köparen inte ta emot försändelsen från transportören.

5.5 Andra rättigheter och skyldigheter för parterna vid transport av varor kan regleras av särskilda leveransvillkor från säljaren, om dessa utfärdas av säljaren.

6 RÄTTIGHETER VID FELAKTIG PRESTATION

6.1 Rättigheter och skyldigheter för avtalsparterna angående rättigheter vid felaktig prestation regleras av tillämpliga allmänt bindande lagar (särskilt bestämmelserna i § 1914 till 1925, § 2099 till 2117 och § 2161 till 2174 i civilrättslagen och lag nr. 634/1992 Sb., om konsumentskydd, i dess senare lydelse).

6.2 Säljaren ansvarar gentemot köparen för att varan vid mottagandet är fri från fel. Särskilt ansvarar säljaren gentemot köparen för att vid den tidpunkt då köparen mottog varan:

  • 6.2.1 har varan de egenskaper som parterna kommit överens om, och om det inte finns någon överenskommelse, har den sådana egenskaper som säljaren eller tillverkaren har beskrivit eller som köparen har förväntat sig med hänsyn till varans natur och baserat på reklam som de har genomfört,
  • 6.2.2 är varan lämplig för det ändamål som säljaren anger för dess användning eller för vilket varor av denna typ vanligtvis används,
  • 6.2.3 motsvarar varan kvaliteten eller utförandet av den avtalade prov eller modell, om kvaliteten eller utförandet har bestämts enligt den avtalade prov eller modell,
  • 6.2.4 är varan i motsvarande mängd, mått eller vikt
  • 6.2.5 och varan uppfyller kraven i lagstiftningen.

6.3 Bestämmelserna i artikel. 7.2 gäller inte för varor som säljs till ett lägre pris på grund av ett fel för vilket det lägre priset har avtalats, för slitage på varan som orsakas av dess normala användning, för begagnade varor på grund av ett fel som motsvarar graden av användning eller slitage som varan hade vid köparens mottagande, eller om det följer av varans natur.

6.4. Köparen har rätt att göra gällande rätt på grund av fel som uppstår på konsumentvaror inom 24 månader från mottagandet.

6.5. Rättigheter på grund av felaktig prestation görs gällande av köparen hos säljaren på dennes säte eller affärsställe. Tidpunkten för att göra en reklamation anses vara den tidpunkt då säljaren har mottagit den reklamation som köparen har gjort.

6.6. Övriga rättigheter och skyldigheter för parterna som rör säljarens ansvar för fel kan regleras av säljarens reklamationspolicy.

7 ÖVRIGA RÄTTIGHETER OCH SKYLDIGHETER FÖR AVTALSPARTER

7.1 Köparen förvärvar äganderätt till varan genom att betala hela köpesumman för varan.

7.2 Säljaren är inte bunden av några uppförandekoder i förhållande till köparen enligt bestämmelserna i § 1826 stycke. 1 p. e) i civilrättslagen.

7.3 Den utomrättsliga hanteringen av konsumentklagomål säkerställs av säljaren via den elektroniska adressen info@goodglass.cz. Information om hanteringen av köparens klagomål skickas av säljaren till köparens elektroniska adress.

7.4 Om det uppstår en konsumenttvist mellan säljaren och konsumenten angående köpeavtalet eller avtalet om tjänsteleverans, som inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse, kan konsumenten lämna in en begäran om utomrättslig lösning av en sådan tvist till den behöriga myndigheten för utomrättslig lösning av konsumenttvister, vilket är Tjeckiska handelsinspektionen, med adress Štěpánská 567/15, 120 00 Prag 2, organisationsnummer: 000 20 869, webbplats: https://www.coi.cz. Plattformen för att lösa tvister online, som finns på webbplatsen https://ec.europa.eu/consumers/odr, kan användas vid lösning av tvister mellan säljaren och köparen angående köpeavtalet.

7.5 Säljaren har rätt att sälja varor baserat på näringsrätt. Näringskontrollen utförs av den behöriga näringsmyndigheten inom sitt ansvarsområde. Övervakningen av området för skydd av personuppgifter utförs av Dataskyddsmyndigheten. Tjeckiska handelsinspektionen utövar inom sitt definierade område även tillsyn över efterlevnaden av lag nr. 634/1992 Sb., om skydd av konsumenter, i lydelse av senare föreskrifter.

7.6 Köparen åtar sig härmed risken för förändrade omständigheter enligt § 1765 stycke 2 i civillagen. 8 SKYDD AV PERSONUPPGIFTER

8.1 Skyddet av köparens personuppgifter, som är en fysisk person, tillhandahålls av lag nr 101/2000 Sb., om skydd av personuppgifter, i dess senare lydelse.

8.2 Köparen samtycker till behandlingen av sina personuppgifter: namn och efternamn, bostadsadress, identifikationsnummer, skatteidentifikationsnummer, e-postadress och telefonnummer (hädanefter gemensamt kallade "personuppgifter"). 8.3 Köparen samtycker till att säljarens behandling av personuppgifter sker för att genomföra rättigheter och skyldigheter enligt köpeavtalet.

Om köparen inte väljer något annat alternativ, samtycker köparen också till att säljarens behandling av personuppgifter sker för att skicka information och marknadsföringsmeddelanden till köparen.

Samtycke till behandling av personuppgifter i sin helhet enligt denna artikel är inte en förutsättning som i sig skulle förhindra ingåendet av köpeavtalet. 8.4 Köparen erkänner att han är skyldig att ange sina personuppgifter (vid registrering, vid beställning gjord från butikens webbgränssnitt) korrekt och sanningsenligt och att han är skyldig att utan onödigt dröjsmål informera säljaren om förändringar i sina personuppgifter. Samtycke till behandling av personuppgifter i hela omfattningen enligt denna artikel är inte ett villkor som i sig skulle förhindra ingåendet av köpeavtalet.

8.4 Köparen är medveten om att hen är skyldig att ange sina personuppgifter (vid registrering, vid beställning via butikens webbgränssnitt) korrekt och sanningsenligt, och att hen är skyldig att utan onödigt dröjsmål informera säljaren om eventuella ändringar i sina personuppgifter.

8.5 Säljaren kan anlita en tredje part som personuppgiftsbiträde för att behandla köparens personuppgifter. Förutom de personer som transporterar varorna kommer säljaren inte att överföra personuppgifter till tredje parter utan föregående samtycke från köparen.

8.6 Personuppgifter kommer att behandlas under obestämd tid. Personuppgifter kommer att behandlas elektroniskt på automatiserad väg eller i tryckt form på icke-automatiserad väg.

8.7 Köparen bekräftar att de angivna personuppgifterna är korrekta och att han/hon har informerats om att det är en frivillig överlåtelse av personuppgifter.

8.8 Om köparen anser att säljaren eller personuppgiftsbiträdet (punkt 8.5) behandlar hans/hennes personuppgifter på ett sätt som strider mot skyddet av köparens privatliv eller mot lagen, särskilt om personuppgifterna är felaktiga med avseende på syftet med deras behandling, kan han/hon:8.1.1 begära en förklaring från säljaren eller personuppgiftsbiträdet,

  • 8.1.2 kräva att säljaren eller personuppgiftsbiträdet åtgärdar den uppkomna situationen.
  • 8.9 Om köparen begär information om behandlingen av sina personuppgifter är säljaren skyldig att lämna denna information.

8.9 Om köparen begär information om behandlingen av sina personuppgifter, är säljaren skyldig att lämna denna information. Säljaren har rätt att begära en rimlig ersättning för att tillhandahålla information enligt föregående mening, vilket inte får överstiga kostnaderna för att tillhandahålla informationen.

9 SÄNDNING AV AFFÄRSBUDSKAP OCH LAGRING AV COOKIES

9.1 Köparen samtycker till att ta emot information relaterad till varor, tjänster eller säljaren på köparens elektroniska adress och samtycker även till att ta emot affärsbudskap från säljaren på köparens elektroniska adress.

9.2 Köparen samtycker till lagring av så kallade cookies på sin dator. Om det är möjligt att genomföra köpet på webbplatsen och säljarens skyldigheter enligt köpeavtalet kan uppfyllas utan att så kallade cookies lagras på köparens dator, kan köparen när som helst återkalla sitt samtycke enligt föregående mening.

10 AVSLUTANDE BESTÄMMELSER

10.1 Om förhållandet som grundas på köpeavtalet innehåller ett internationellt (utländskt) inslag, ska parterna avtala att förhållandet regleras av tjeckisk lag. Detta påverkar inte konsumentens rättigheter som följer av allmänt bindande rättsregler.

10.2 Om någon bestämmelse i affärsvillkoren är ogiltig eller ineffektiv, eller blir det, ska en bestämmelse som så nära som möjligt motsvarar den ogiltiga bestämmelsen träda i stället för de ogiltiga bestämmelserna. Ogiltigheten eller ineffektiviteten av en bestämmelse påverkar inte giltigheten av övriga bestämmelser.

10.3 Köpeavtalet inklusive affärsvillkoren arkiveras av säljaren i elektronisk form och är inte tillgängligt.

10.4 Kontaktuppgifter till säljaren: leveransadress: GoodGlass s.r.o, belägen på: Anenská 58/26, Brno, postnummer 602 00, e-postadress: hello(@)mygoodways.com.

I Brno den 30. 11. 2017

Johan Nilsson