GoodWays – Cesta k ekologické každodennosti

GoodWays – Vägen till en ekologisk vardag

Inom programmet reSTART för företagande, som fokuserar på att stödja mindre och medelstora företag, fick vi möjligheten att genom en intervju berätta allt om våra början, filosofi, transformation och framför allt drömmar och mål för framtiden. Vi önskar dig en trevlig läsning!:)

Den ursprungliga artikeln kan du läsa här. #restartpodnikani

GoodWays är ett tjeckiskt företag som drömmer om en framtid fokuserad på en hälsosam livsstil utan onödigt avfall. Genom att använda glas och bambu letar och skapar de designalternativ till engångsplastprodukter och hjälper därmed sina kunder att leva lite mer miljövänligt varje dag.

Under karantänperioden använde företaget tiden till att skapa ett nytt koncept, förändra varumärket och förbereda nya återanvändbara och hållbara produkter. Jag frågade Tereza Svobodová, som är det ekologiska hjärtat i teamet, om vad vi kan förvänta oss av GoodWays i framtiden och hur coronaviruskrisen påverkar miljön.

 

- Er första produkt är en återanvändbar drickflaska. Hade ni några andra alternativ, eller var det ett självklart första val?

Vår första produkt, som än idag är den mest populära och eftertraktade, är den dubbla glasflaskan GoodGlass Thermo – en dubbelväggig flaska av borosilikatglas med bred öppning och ett tvådelat sil för te, örter eller kaffe. Tack vare sin mångsidiga användning var denna design ett självklart val för oss. Vi tror att det inte behöver göras några kompromisser mellan praktisk användning och vacker design.


- Varför just glas? Vilka egenskaper var avgörande för er vid val av material?

Vi på GoodWays tror att när det kommer till drickflaskor är glas det renaste alternativet både för oss och för vår planet. Det lämnar inga lukter eller smaker som plast gör och är lätt att underhålla. Vi använder speciellt borosilikatglas för våra flaskor, vilket är mer hållbart än vanligt glas och klarar av kokande vatten. Och när du dessutom förbereder en god infusion av frukt eller örter i flaskan kan du njuta av att se in i den medan du dricker och på så sätt motivera dig själv att hålla en bra vätskeintag.

 

- Vad fick er egentligen att starta GoodWays?

Vid grundandet av GoodWays (dåvarande GoodGlass) pratades det inte så mycket om en hållbar livsstil i Tjeckien och behovet av att ersätta engångsplastprodukter med återanvändbara som det görs nu. Vi beslutade oss för att förändra detta, bidra med vårt och minska världens beroende av plastflaskor och andra engångsprodukter. GoodGlass är en vacker designflaska som alla vill ha med sig, och på så sätt beter man sig mer hållbart, man köper inte onödiga plastflaskor med vatten eller engångskoppar med läsk. Det är inget enklare än att be om en drink i sin egen flaska! Samtidigt som vi erbjuder våra produkter försöker vi också sprida tanken om återanvändbarhet och avfallsfrihet. Därför introducerar vi nu fler produkter som ersätter engångsplastprodukter för att motivera till att leva ett liv med mindre avfall. Nu har vi till exempel GoodStraw bambusugrör i vårt sortiment och planerar fler och fler produkter.

 

- I vilken utsträckning har coronaviruskrisen påverkat beteendet hos era kunder? Och har ni just nu känslan av att det återgår till det normala?

Under krisen var det, precis som för många andra mindre företag, inte enkelt. Vi har noterat en betydande minskning av beställningar, både från kunder och affärspartners. I den första vågen visste ingen hur hela situationen skulle utveckla sig, och därför sysslade folk naturligtvis främst med att tillfredsställa grundläggande behov och hjälpa andra. Vi försökte också hjälpa där det behövdes. Samtidigt använde vi denna tid till att förbereda ett nytt företagskoncept och skapa en ny e-butik. Efter ett tag började folk inse krisens påverkan på mindre företag och började därför stödja oss med sina beställningar, vilket vi är mycket tacksamma för. Redan från början av maj börjar vi känna av en återkommande ökning av intresset och nu måste vi säga att vi redan är 'över vattnet'.

 

- Ni använde karantänperioden till att förbereda ett nytt koncept och nya produkter. Vad kan vi förvänta oss av er under de kommande månaderna?

Den största förändringen som vi för närvarande genomgår är namnbytet från GoodGlass till GoodWays. I början grundade vi företaget GoodGlass med en enda produkt. Men gradvis introducerar vi nya produkter och vårt nya namn beskriver oss mycket bättre nu. Genom våra produkter försöker vi erbjuda de goda sätten eller vägarna till en hållbar livsstil. Under de kommande månaderna kan ni se fram emot lanseringen av nya produkter som kommer att ersätta fler engångsplastprodukter. Allt går långsammare än vi trodde, eftersom vi testar dem noggrant och vi vill inte lansera något som vi inte är hundra procent nöjda med. Men vi kan avslöja att vi nu intensivt arbetar på en rad skräddarsydda produkter tillsammans med företaget Vigvam design från Plzeň, som redan nu syr våra nya förpackningar för GoodGlass, som bokstavligen har överträffat våra förväntningar.

 

- Företagets huvudfokus är en ekologiskt vänlig inställning och hållbarhet. Vad tror ni kommer att bli coronavirusets påverkan i detta avseende?

Coronavirusets påverkan på ekologin är ett komplext ämne. Under krisen delade vi en artikel på vår blogg “Hur hänger coronaviruset ihop med ekologin? I den beskriver vi både de negativa och positiva effekterna av coronaviruskrisen på ekologin, men också tips om hur man kan fortsätta leva hållbart under krisen och efter den. Kort sagt, vid första anblick kan det verka som att coronaviruskrisen har en positiv effekt på ekologin, eftersom koldioxidutsläppen globalt har minskat, den tillfälligt lägre konsumtionen har lett till minskad efterfrågan och därmed produktion. Å andra sidan har dock miljöfrågan försvunnit både från medierna och från statliga och internationella insatser, regeringar fokuserar nu på att mildra effekterna av den ekonomiska krisen och klimatkrisen har hamnat i skymundan. Ett annat problem är den ökade mängden engångsavfall, oavsett om det handlar om medicinska hjälpmedel, plastförpackningar som har återkommit till hyllorna i stormarknaderna på grund av hygienåtgärder, eller engångskoppar och lådor från restauranger. Frågan är alltså om vi lär oss av detta och lär oss att leva med mindre, eller om vi återgår till en konsumtionslivsstil.

 

- Vad skulle ni vilja uppnå med GoodWays? Har ni någon 'vild dröm'?

Vi skulle vilja att GoodWays fortsätter att växa, precis som hittills, att fler människor får kännedom om oss så att vi kan sprida vår hållbarhetstanke vidare. Vi vill erbjuda återanvändbara alternativ till de flesta engångsprodukter så att de gradvis kan försvinna helt från våra liv. Nu är vi fortfarande ett litet företag, men vår dröm är att vi ska kunna stötta fler meningsfulla projekt. Till exempel de som försöker återföra vatten till vår natur och därmed förhindra att den torkar ut.

 

- Har ni några tips på hur man kan bete sig lite mer ekologiskt i vardagen?

Det är viktigt att förstå att ingen är perfekt och att det inte är möjligt att bli en person som inte producerar något avfall och har ett minimalt ekologiskt fotavtryck över en natt. Det viktiga är att införa enskilda steg gradvis och beständigt. För varje steg räknas. Börja gradvis med steg som är realistiska och lätta att följa dagligen. Jag tror att många av oss nu redan tar med sig sin egen shoppingväska och påsar för frukt, grönsaker och bröd. Återanvändbar personlig vattenflaska är också grundläggande. Av egen erfarenhet vet jag att om jag har med mig mina drickstrå eller bestick, så är det mycket enklare för mig att avstå från de engångsprodukter. Det är viktigt att bete sig medvetet och avstå från onödigt avfall. Och framför allt, stressa inte över det.

Med kärlek,
Terka, Johan & GoodWays-teamet

Tillbaka till bloggen